اگر شوک سمت عرضه قوی باشد میتونه منجر به تورم مبتنی بر فشار هزینه (Cost Push) و این تورم ماندگار بشه. طبق نظر فریدمن و پول گرایان انباره پول در جریان تغییر نکرده، پس تورم نباید ماندگار بشه ولی تورم ماندگار میشه. جواب فریدمن و پول گرایان به این سوال چیست؟
هنگام شوک عرضه (رکود تورمی) انباره پول در جریان افزایش پیدا نمیکند، اما سرعت گردش پول افزایش پیدا میکند و این نکته است که باعث تورم میشود.
برای ایجاد تورم یا باید انباره پول در جریان افزایش یابد یا سرعت گردش پول. (فریدمن سرعت گردش پول را ثابت در نظر میگیرد و برای همین تنها دلیل تورم را افزایش انباره پول در جریان میداند)
طرف عرضه بازار، فروشندگان در این قینت ها فروشنده نیستند، مشکل عدم نقدینگی کافی است که باید سمت تقاضا را تقویت کند(نقدینگی و قدرت خرید مردم پایینه و بنابراین تقاضا پایین است).
الان بزرگترین رقیب بازار بورس، بالا بودن نرخ سپرده بانکی است، اگر بخواهیم بازدهی بورس در سال 94 رو براساس بازدهی که از اول امسال تا الان داشته فرض بگیریم، بازدهی امسال عددی بین 16تا 18درصد خواهد بود، که این بازدهی هیچ گاه قدرت عرض اندام در مقابل بازدهی سپرده بانکی در حال حاضر را نخواهد داشت، بازدهی که با ریسک های خاص در مقابل سپرده بانکی تقریبا بدون ریسک، مقایسه میشه. در هر صورت در شرایط فعلی بازار بورس به استقبال شرایط آینده خواهد رفت و صنایعی مورد استقبال و اقبال قرار خواهد گرفت، که در سالهای قبل بزرگترین معضل و مشکلشون مباحث تحریمی بوده، مثل: صنایع، پیمانکاران بین المللی، بانکی و خودرویی ها، شرکت های حمل و نقل و بیمه ای.
تو چند سال اخیر یکی از دلایل افزایش بانک های خصوصی و سپرده های بهره بردار این بود که اون ها پول رو با بهره مشخص از مردم جمع آوری میکردن و با بهره بالاتر در اختیار شرکت های پیمانکاری و صنایع بزرگ قرار میدن.
حال این امر از یک طرف باعث کاهش نقدینگی و کاهش تورم شده و از طرف دیگر بخاطر دلالان داخلی که همون بانک ها بودن از ارزششون کاسته میشد.
وب سایت اقتصادي عزیزاله پهلوانی...
ما را در سایت وب سایت اقتصادي عزیزاله پهلوانی دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 64 تاريخ: يکشنبه 28 شهريور 1395 ساعت: 3:38